söndag 22 april 2012

Begrepp som rimmar på skepp?

Begreppen bra eller låg självkänsla och självbild har idag ofta blivit så fixerat till något som finns inom oss och till något vi har/äger. självkänslan eller självbilden är då antingen dålig eller bra. Det är inte helt ovanligt att om en person exempelvis skulle vantrivas i en kärleksrelation och kanske blir slagen och inte vågar säga ifrån, att personen då skyller på att hon eller han har låg självkänsla. Vad betyder och förklarar det egentligen!? Man ser ofta på självkänsla och självbild som om begreppen vore "objekt" eller "saker" som man kan hitta om man rotar lite bland lådor. Hittar man de bra "sakerna" så kan man våga göra saker, men hittar man de dåliga eller ingenting alls så kan man inte utsätta sig för att göra dessa saker? Vet många ens vad som är dålig eller låg självkänsla? Är det samma för alla eller kan de dåliga "sakerna" se olika ut för olika människor?

Tänker man på självkänsla på det här sättet så är det ingen idé att tro att det blir bättre om man skaffar högre eller bättre självkänsla. Tankarna blir för objektiva och det är då lätt att man blir fixerad på att det ska bli bra och att man ska skaffa högre självkänsla. Gärna redan imorgon. Dippar man eller bara mår allmänt sämre någon dag, vilket de flesta gör, så kan man ta detta på lite för stort allvar. Så fokusera inte så mycket på om du har hög eller låg självkänsla/självbild! Det är nämligen inget man kan ta på och det beskriver inte vem du är.


Men vad är skillnaden på självbild och självkänsla??

Det är det här som många har problem att skilja mellan. En självbild är resultatet av vad man tror att andra tycker och tänker om en. Det har jag ju nämnt lite tidigare om. Skulle jag "ha" en dålig självbild(vilket jag ibland kan känna att jag har) så tror jag att andra ser mig som en dålig person. Det är då tvärtom med en bra självbild. 
Självkänsla handlar mer om vilket värde jag har som person bortom allt innehåll i självbilden.

En person med långvarig låg självkänsla och med en negativ självbild brukar känna att hon/han måste prestera något väldigt bra eller vara väldigt speciell för att ha ett värde. Detta är ett extremt vanligt förekommande hos dem med ätstörningar. T.ex. tankar och känlor som handlar om att förändra det yttre och kanske stå emot att äta för att känna att man har ett värde.. 

Men det går att ändra på det! Bara man vill, tror på att det går, lägger ner tid på sig själv och känner efter vad det är man egentligen mår bra av, så är allting möjligt! Jag har träffat många som har visat att det faktiskt går. :) 

Kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar