söndag 15 april 2012

30 förslag på aktiviteter när man varvar ner och tar hand om sig själv!

Det är viktigt att göra saker för sig själv.. Att känna efter hur man mår och vad man känner för att göra. Visst är vissa dagar mer hektiska än andra, men att i alla fall planera in 30 min för sig själv varje dag är det minsta man kan göra! 

Helst är 30 min minimum.

Jag kommer ihåg hur hemskt jag mådde i min gymnasietid! :S Mina dagar bestod i stort sett av plugg, plugg.. och plugg! 

Först en hektisk skoldag, sedan kom jag hem till middagen och efter det var det plugg till 22 + Godnatt. Det var på den tiden jag var mer sjuk och stressad, vilket gjorde att jag glömde bort mina behov. Vad som faktiskt gör det värdefullt för MIG att leva! 

Det känns lyxigt att jag blivit så insiktsfull och att jag idag kan känna av när det blir för mycket av det mögliga brödet! ;)

Nog om det! Här är mina 30 personliga favoriter på saker att göra då man spenderar tid med sig själv och varvar ner:

  1. Planera semesterresor
  2. Köpa saker till sig själv
  3. Måla/teckna/fotografera/filma osv
  4. Läsa böcker
  5. Andas lugnt 
  6. Lösa korsord
  7. Umgås med djur
  8. Samtala med en vän
  9. Baka något
  10. Spela instrument (jag spelar då helst keyboard)
  11. Träffa vänner
  12. Sjunga
  13. Lägga en make-up/Göra en frisyr på sig själv
  14. Titta på vilda djur
  15. Sitta i solen(om det är någon sol ute)
  16. Planera eller organisera något(ex en fest hemma, utflykt, shopping osv)
  17. Lyssna till naturens ljud
  18. Lyssna på radio
  19. Få eller ge massage
  20. Köpa något till familjen/en vän/partnern 
  21. Gå på bio
  22. Göra småjobb i hemmet(plocka, diska osv)
  23. Titta på youtube
  24. Skriva dagbok
  25. Göra avslappningsövningar
  26. Lyssna på musik
  27. Gå på en promenad
  28. Skriva ett brev eller meddelande till någon
  29. Sticka/virka, brodera eller sy
  30. Gå på fik eller restaurang
Hoppas dessa förslag hjälper!

Kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar